Sähkö ei ole ratkaisu, vaan osa sitä

EU:n parlamentti hyväksyi vastikään päätöksen, jolla se tavoittelee uusien myytyjen henkilöautojen nollapäästöisyyttä vuodesta 2035 eteenpäin. Lakiesitys saattaa vielä muuttua matkan varrella, mutta päämäärä sekä viestin välittäminen autovalmistajille on selvä: polttomoottorilla ei ole tulevaisuutta.

Sen sijaan kaikki katseet tuntuvat olevan tällä hetkellä kiinni sähkössä. Sinänsä sähkömoottorin avulla toimiva henkilöauto olisi oikeastaan täydellinen ratkaisu liikkumiseen. Sähkömoottorien hyötysuhde on moninkertainen verrattuna tavalliseen bensiinikäyttöiseen ottomoottoriin. Sähkömoottorit toimivat hyvin laajalla kierrosalueella hyvin tehokkaasti sekä tarjoavat suurta vääntöä heti lähdöstä. Sähkömoottorit ovat myös hyvin pienikokoisia ja kevyitä verrattuna kokonaisen auton keulan tilan vieviin polttomoottoreihin. Miksi sitten jokaisella ei ole sähköautoa?

Sähkön varastoinnille on olemassa käytännöllisesti katsoen kaksi vaihtoehtoa: akkuteknologia sekä termodynaaminen varastointi. Näistä jälkimmäinen tarkoittaisi käytännössä sähkön muuttamista esimerkiksi kaukolämmöksi. Mutta sähkön varastoiminen sähkönä tapahtuu poikkeuksetta akkujen avulla. Niissä ongelmat liittyvät pieneen energiatiheyteen ja sitä kautta suureen kokoon ja massaan. Akut latautuvat myös kohtalaisen verkkaisesti verrattuna esimerkiksi auton tankkaamiseen, toisaalta tässäkin asiassa tapahtuu kehitystä joka vuosi. Lisäksi akuissa vaaditaan paljon erilaisia metalleja, jotka pitää tietysti kaivaa maaperästä esiin ja jalostaa. Edellä mainituista syistä johtuen sähköautojen rakentamisesta syntyvät päästöt ovatkin jopa 70 prosenttia suuremmat verrattuna tavalliseen polttomoottoriautoon Volvon selvityksen mukaan.

Mikä sitten vaihtoehdoksi? Kaikkea ei voida sähköllä korvata, ja uskon, etteivät uusiutuvat polttoaineet tule laajemmassa muodossa henkilöautoliikenteeseen niiden heikon saatavuuden vuoksi, vaan ne tulevat kohdentumaan sähköverkon ulottumattomissa oleviin toimijoihin.

Näkisin kaksi mahdollisuutta. Suomessakin kehitteillä olleet natriumakut, sekä vetyautot. Natriumakut olisivat huomattavasti ympäristöystävällisempi sekä myös halvempi vaihtoehto perinteisille akuille. Natriumakut ovat tosin vielä kehitysasteella, niiden suurimman ongelman ollessa heikko lataus- sekä purkukestävyys. Polttokennolla toimivat vetyautot ovat vahvoilla polttoaineen saatavuuden suhteen, sillä vety on maailmankaikkeuden yleisin alkuaine. Helpoin tapa tehdä sitä on elektrolyysin avulla vedestä. Siihen kuluu paljon sähköä, joka tulisi tuottaa uusiutuvin tavoin ollakseen oikeasti ympäristöystävällistä. Vetyautojen läpimurtoa nopeuttaisi eniten fuusioenergian käyttöönotto, jolloin puhdasta energiaa olisi saatavilla käytännössä rajattomasti.

Ennen näitä näkisin kuitenkin autokannan uusiutumisen käyttövoimasta riippumatta olevan tärkein keino päästöjen alentamisessa.

Kirjoitus julkaistu Urjalan Sanomissa 18.6.2022

Jaa tämä kirjoitus:

Muita kirjoituksia

Kunta on tekijöidensä summa

Kunta ei tee elinvoimaa. Se voi mahdollistaa ja edistää sen toteutumista, mutta kunta ei sitä faktisesti tee. Sen tekevät kuntalaiset...

Alueita vähennettävä tai valtuustoista luovuttava

Aluevaltuustossa yksittäiseltä valtuutetulta tarvitaan näkemystä niin käytännön ongelmien ratkaisemiseen kuin myös järjestelmän laajamittaisempaan kehittämiseen. Aikaisemmassa kirjoituksessani esitin näkemyksiä Pirkanmaan hyvinvointialueen...

Palvelut uusiksi, mutta hyvällä tavalla!

Vuonna 2023 toimintansa aloittanut hyvinvointialuejärjestelmä ei ole paras mahdollinen tapa järjestää sotepalvelut Suomessa, mutta sillä mennään nyt toistaiseksi. Siksi on...